Rijn en Gouwe

22 juni 2004

Nachtafdeling Rijnland blijft open

Afdeling moet wel doelmatiger gaan werken

ALPHEN AAN DEN RIJN

ALPHEN De nachtafdeling van het Rijnland Ziekenhuis in Alphen blijft gewoon open. De raad van bestuur van het ziekenhuis heeft dat gisteren besloten. Wel is afgesproken dat de afdeling doelmatiger moet gaan werken Zo worden de behandelingen waarbij nachtopvang noodzakelijk is, geconcentreerd op enkele dagen in de week.

De eventuele sluiting van de nachtafdeling was één van de maatregelen uit het Ombuigingsprogramma 2004-2007 dat in februari door het ziekenhuis naar buiten werd gebracht. Door budgetkortingen van de overheid moet het ziekenhuis dit jaar twee miljoen euro bezuinigen. Dat bedrag loopt op tot vier miljoen in 2007.

Een overweging de nachtafdeling te sluiten, was het feit dat hier meestal niet meer dan vier tot vijf patiënten per nacht verblijven. Hiervoor moet het ziekenhuis wel minimaal twee verpleegkundigen inzetten. Om efficiënter kunnen werken, worden de opnames voor dagbehandeling en voor kort verblijf voortaan beter ingedeeld.

Volgens een woordvoerster van het Rijnland Ziekenhuis betekent dit dat het ziekenhuis niet elke nacht meer open is maar dat de mogelijkheid blijft bestaan in Alphen opgenomen te worden. Het ziekenhuis streeft er zelfs naar het aantal behandelingen in Alphen op te voeren. We willen zoveel mogelijk mensen uit de regio Alphen ook in Alphen behandelen en daarnaast willen we een bijdrage leveren aan het wegwerken van de wachtlijsten aldus woordvoerster Schrijnemaker.

De dreigende sluiting van de nachtafdeling in het Rijnland leidde begin dit jaar tot veel pro­testen uit de politiek en burgerij. Ook het Comité Basisziekenhuis Moet reageerde teleurgesteld. Voorzitter Harmes vond dat het ziekenhuis te weinig oog had voor de belangen van patiënten en hun familie. Schrijnemaker zegt dat "de signalen" een rol hebben gespeeld bij de bes1issing van de raad van bestuur de sluiting te schrappen uit het ombuigingsprogramma. Ook het cliëntenberaad van het ziekenhuis heeft dit geadviseerd.